Paral·lelament als primers anys de postguerra de la Primera Guerra
Mundial (1914-1918), la fotografia en algunes ocasions s’adscriu a determinats
corrents artístics, participant en aquests moviments de manera més o menys
conscient i coincidint en punts amb les manifestacions avantguardistes.
El moviment Dadà
va propiciar la tècnica del fotomuntatge que John Heartfield (1891- 1968)
va desenvolupar, al igual que Raoul Hausmann (1886-1971), descobridor ded'aquesta tècnica utilitzada com instrument de propaganda antibel·licista i desprès antinazi. També van
utilitzar el fotomuntatge artistes que pictòricament pertanyien a diferents
corrents, com Paul Citroën, format a la Bauhaus
i fundador de la Nieuwe Kunstschool; Georg Grosz, de la Nueva Objetividad, o la dadaista Hannah Höch.
Max Ernst també utilitzarà el fotomuntatge a la seva etapa surrealista. Al 1918, Chistian
Schad (1894-1982) proposa les seves schadografies, que uneixen la técnica
del fotograma i el collage.
John Heartfield, Adolf el Superhome, s'empassa or i vomita escombraries, 1932 |
El Futurisme va seguir interessant-se per la fotografia i en la seva relació amb el
moviment, preconitzat per Marinetti. Fotomontatges, imatges superposades i
fotogrames es seguiran utilitzant en les obres de Fortunato Depero, Tato o
Luigi Veronesi.
Alfred Stieglitz (1864-1946) va obrir perspectives
com a precursor d’ aquest mitjà d’ expressió. Al 1902 va organitzar un grup al
qual només es podia entrar per estricta invitació, Photo-Secession, amb l’objectiu de forçar al món de l’art a reconèixer
la fotografia "como un mitjà distintiu d’expressió individual." Entre
els seus membres es trobaven Edward Steichen, Gertrude Kasebier, Clarence H.
White, y Alvin Langdon Coburn. Photo-Secession
va portar a terme les seves pròpies exposicions i va publicar Camera Work, una prestigiosa revista fotogràfica,
entre 1902 i 1917. Al 1917 es va veure obligat a cancel·lar la publicació de Camera Work i a tancar la galeria “291”, al entrar en la guerra
els Estats Units. Al 1925 obre la Intimate Gallery i exposa Paul Strand (1890- 1976).
Al 1929, amb la sala An American Place,
promociona la fotografia.
Entre els surrealistes destaquen Max Ernst i Paul
Eluard, amb fotomuntatges i collages i a la revista del moviment, La
Révolution
surréaliste, es van publicar fotografies de Atget i la seva col·lecció
d’aparadors parisencs, amb una visió surreal del quotidià. El grup va
promocionar les primeres fotografies de Cartier-Bresson (1908-2004) i les seves
visions parisenques suburbials. Al 1947, Cartier-Bresson cofunda amb Robert
Capa, Bill Vandivert, David Seymour i George Rodger la agència Magnum.
Eugène Atget, Avenue des Gobelins, 1925 |
Man Ray, rere el contacte amb els dadaistes, es va
relacionar amb el Surrealisme i, a més de la pintura, es va dedicar al retrat
fotogràfic, fins i tot va ser fotògraf de moda a Estats Units. La seva versatilitat
li va permetre realitzar pel·lícules cinematogràfiques i rayogrames, fotogrames utilitzant objectes sobre el paper
emulsionat i realitzant també imatges solaritzades. Cal destacar a Berenice
Abbott, deixeble de Man Ray, a París, o a Hans Bellmer, entre altres representants
del Surrealisme.
Man Ray, Rayografia, 1922 |
Alexander Rodchenko (1891-1956) i El Lissitski (1890-1941)
son els màxims representants del moviment
constructivista. Rodchenko va il·lustrar els poemes de Maiakovski al 1923 utilitzant
el fotomuntatge i, a les seves fotografies s’imposa, l’ enfocament oblic, plans zenitals
o nadir, presses en picat del paisatge urbà. El Lissitski també s’adscriu al Suprematisme i es va relacionar amb la Bauhaus,
en la que Lazlo Moholy-Nagy (1895-1946) durant la República de Weimar (1919-1924)
va introduir aquesta disciplina. La seva publicació Pintura, Fotografia, Film, apareguda al
1925, constitueix el vuitè volum dels Llibres
de la Bauhaus
i es un dels principals pilars de la fotografia. En aquest volum, Moholy-Nagy
establia una relació entre la pintura i la fotografia.
Alexander Rodchenko, On the telephone, 1928 |
Laszlo Moholy-Nagy, Konstruct, 1923 |
La fotografia va adoptar un paper documental de reproducció gràfica, alliberant a la pintura i potenciant la seva tasca plàstica, cada vegada més allunyada de la representació fidel de la realitat. Durant les Avantguardes, la fotografia adopta una estètica pictorialista i posteriorment l’abandona, sorgint una tendència purament fotogràfica, en la recerca d’una claredat rigorosa del quotidià, la "fotografia directa" (straight photography).
En conclusió, a la
modernitat es tendeix a destruir els principis de la tradició, on la
manifestació més concreta de l’home lliure es dona en allò artístic,
experimentant contínuament i innovant, on només importa la sensació instantània i
el sentiment que sorgeix de l’individu.
No comments:
Post a Comment