Una de les principals característiques que
defineixen el final del segle XIX és l'anomenada Segona Revolució Industrial.
El ferro, molt emprat en el ferrocarril al començament del segle, donà pas a
l'acer, l'alumini i el coure. Aquests nous materials van permetre un gran
desenvolupament en l'arquitectura com bé en són exemples la Torre Eiffel de 1889
o les construccions pròpies de l'Escola de Chicago, els gratacels, on el metall
es combina amb el vidre. Però el coure es va utilitzar especialment en relació
a un altre dels grans invents de finals del segle XIX, la instal·lació de llum
elèctrica, gràcies als avenços de Thomas Alva Edison. L'últim invent important
del segle va ser l’automòbil. A Europa va arribar el 1889 de la mà d’Armand
Peugeot, amb un primer prototip de 4 rodes i amb un motor Gottlieb-Daimler que
funcionava amb gasolina. Poc després, Henry Ford feia el propi als Estats Units
amb el Ford-T, el qual comportaria grans avenços en la producció en cadena.
Louis Sullivan, Magatzems Carson, 1899 |
Alguns d'aquests avenços tecnològics, com ara la
producció en cadena o la llum elèctrica, van influir terriblement en la
societat, allargant i endurint les jornades laborals. Tot plegat, va contribuir
al creixement de les ideologies socials i els moviments obrers, que de fet es
venien desenvolupant des de les revolucions de la primera meitat del segle i
que culminarien amb la
Revolució Russa de 1917. Mentrestant, es continuava mantenint
una estructura social molt classista, on la nova burgesia era qui controlava
l'economia. Tot i així, la barreja entre classes era inevitable, les fronteres
eren cada cop més primes i els boulevards
i cabarets es convertiren en llocs on les etiquetes no importaven, erigint-se
com santuaris de llibertat. Així, les angoixes existencials i socials presents
al segle XIX van marcar la producció artística del canvi de segle, predominant
a tots els nivells un sentiment de “decadència” que va manifestar-se de moltes
maneres. A l’àmbit de la literatura va sorgir el corrent Decadentista (amb J.K.
Huysmans com a principal exponent), essent presents aquest tipus d’escrits a la
premsa del moment, en forma de crítiques o poemes, majoritàriament. A la
plàstica, i molt lligat amb el Decadentisme, va agafar embranzida el
Simbolisme, il·lustrant magistralment la temàtica decadent ambientada en
paisatges onírics o macabres, tocant moltes vegades l’Ocultisme, a la vegada
que el món interior i els sentiments de l’artista-creador esdevenien els
protagonistes principals. En aquest sentit, és convenient destacar l’impacte
que va suposar la teoria de la psicoanàlisi de Sigmund Freud, publicada el
1896, que va obrir les portes de l’inconscient i repercutí a la vida
quotidiana, marcant indefectiblement la percepció de la realitat de la societat
del segle XX.
Jean Delville, Les Trésors de Sathan, 1895 |
Al mateix temps, els artistes amb una posició més
acomodada reflectien els ambients propis de la burgesia enriquida i aquí, hi tenien
cabuda les últimes novetats en entreteniment, com ho eren el fonògraf de Th.A.Edison
o el cinematògraf dels germans Lumière. El vals, l'òpera o el ballet rus també
esdevingueren fonts importants d’inspiració per a aquest tipus d’art social.
Per altra banda, alguns artistes van voler defugir de la realitat burgesa i els
seus gustos (adequats, molt sovint, als preceptes academicistes) i van crear les
bases dels moviments plàstics que haurien de veure la llum a començaments del
segle XX. En aquest sentit podem anomenar dos pintors del nord d’Europa, James
Ensor i Edvard Munch, que van recuperar – en la línea dels decadentistes – el sentiment romàntic d’expressió de la
subjectivitat pròpia de l’artista i la plasmació dels aspectes més sòrdids de
la realitat (la mort, les obsessions, la solitud, la moralitat) tot utilitzant
un estil molt propi que posava l’accent en el color i el traç personal.
James Ensor, La mort i les màscares, 1897 |
Edvard Munch, Madonna, 1895 |
La interpretació de la llibertat individual
mitjançant una utilització lliure dels colors va ser diferent segons l’àmbit
geogràfic i, d’aquesta manera, podem distingir dues corrents noves: el Fauvisme
a França i l’Expressionisme a Alemanya.
El Fauvisme
va sorgir a França el 1905 i aquest nom li ve donat del qualificatiu de “feres”
(fauves en francès) amb què el crític
d’art Louis Vauxcelles va descriure les obres exposades que seguien aquest
estil al Saló de Tardor de París (1905). La càrrega cromàtica de les obres de H.Matisse,
A.Derain o M.Vlaminck, en detriment del dibuix, contradeia tots els cànons
acadèmics, evidenciant una postura transgressora que posava de manifest la
voluntat de canvi i innovació d’aquests artistes, que reaccionaven d’aquesta
manera contra l’Impressionisme que imperava en aquell moment.
Henri Matisse, L'alegria de viure, 1905 |
L’Expressionisme
alemany va voler fer també del color la seva arma més punyent, però van donar a
les seves obres una dimensió més profunda en exposar amb elles la seva problemàtica
interior com a individus. En el cas del grup que va iniciar el moviment
expressionista, die Brücke (el Pont),
el 1905 a
Dresde, el seu estil responia als desitjos de fugir de la realitat urbana i
burgesa que els envoltava, buscant un estat de puresa que reflectís els seus
desitjos de llibertat. Per això, E.L.Kirchner, M.Pechstein o E.Nolde, van voler
ambientar les seves obres en una Natura en estat salvatge i, pel que fa a la
figuració humana, van recórrer a l’estil “primitiu” dels pobles d’Àfrica o
Oceania, que coneixien gràcies a les col·leccions etnogràfiques i els gravats. En
aquest últim cas, sovint van inspirar-se als escenaris dels cabarets i circs de
la ciutat, que tanmateix, li proporcionaven a aquest grup d’artistes la
llibertat que tan anhelaven.
Erns Ludwig Kirchner, Monocicle, 1911 |
Al sud d’Alemanya, es va configurar un altre grup
d’estil expressionista, der Blaue Reiter
(el Genet Blau), que compartia amb el seu veí del nord –amb el que de fet va
col·laborar en diverses ocasions – la recerca de la llibertat; però, a
diferència d’aquells, les seves obres volien aprofundir en una dimensió
espiritual que posava a prova l’art com a catalitzador dels desitjos de
renovació d’aquesta joventut. Seguint aquesta línea, W. Kandinsky va crear la
que és considerada com la primera obra abstracta, seguit per aquest camí per
alguns dels seus companys, com F. Marc.
Wassily Kandinsky, Primera aquarel·la abstracta, 1910 |
L’actitud rupturista amb la tradició, així com la
volguda creació d’un art adequat als temps que vivien, va impulsar els artistes
d’aquest moment a l’experimentació, essent el Cubisme l’exemple més paradigmàtic i la culminació de tot aquest
procés. Als voltants del 1910, un conjunt d’artistes influïts per l’estil de
Cézanne van exposar la seva obra al Saló dels Independents de París, presentant
al públic uns llençols que feien de la realitat una simplificació geomètrica
que trencava amb tota la tradició artística anterior. Com els expressionistes,
els cubistes van fer de les arts populars de pobles llunyans – “primitius” – el
seu model a seguir, rebutjant les figures mimètiques dels cànons clàssics. Però,
a diferència d’aquells, les obres de P. Picasso, G. Braque i J. Gris, van
aprofundir més en la geometria dels cossos fent, en últim terme, un plànol
geomètric de tot el que els envoltava, simplificant-lo al màxim i, a la vegada,
deconstruint la realitat amb un nivell intel·lectual que va incloure, per
primera vegada a la Història de la pintura, la quarta dimensió (el temps).
Paul Cézanne, Mont santa Victoria, 1902 |
Pablo Picasso, El flautista, 1911 |
Amb l’adveniment de la I Guerra Mundial, molts
dels artistes d’aquestes Primeres Avantguardes van desaparèixer, be perquè van
modificar el seu estil o bé perquè van morir al front; però les pautes d’un nou
llenguatge ja estaven escrites, nascudes de la insubmissió a les directrius
socials i artístiques del moment, marcant així el desenvolupament de l’art de
tot el segle XX.
No comments:
Post a Comment