L’adveniment
de la Primera Guerra Mundial (1914-1918) va influir notablement en l’aparició
de noves corrents artístiques com a reacció als horrors viscuts pel conflicte.
Tot i així, prèviament a aquest tràgic esdeveniment s’havia gestat el Futurisme, un moviment –a la vegada pictòric i
literari- que començaria, gràcies a l’ impuls de Filippo T. Marinetti,
amb la publicació del Primer Manifest Futurista al diari parisenc Le Figaró el 20 de febrer de 1909. En
ell es defensava l'agressivitat, la temeritat, el salt mortal, la bufetada, el
cop de puny i la guerra... tot un al·legat en pro de la rebel·lia explícita,
una rebel·lia cap a la que aquests artistes i intel·lectuals van definir
clarament com un món en crisi, equivocadament aferrat al passat i a les seves
tradicions. Per a trencar amb aquests tradicionalismes que oprimien a la
societat del moment, proposaven una cultura en la qual els sorollós frenesí de
la vida moderna, les màquines, l’esport, les guerres i els vehicles en moviment
es convertissin en els eixos principals. Per això, en els quadres de G. Balla,
G. Severini, L. Russolo o C. Carrà es respira la velocitat i el moviment a
través de la desmaterialització dels objectes i la multiplicació de les
imatges. No obstant, quan aquests artistes defensaven l’agitació de la guerra,
desconeixien, en efecte, la magnitud que aquesta, a posteriori, adquiriria. Només en aquest sentit es pot dir que la
guerra va contribuir a la cultura. Així, el seu pensament no deixaria indiferent
al món artístic, donat que va donar pas immediat als moviments Dadà i
Surrealista.
|
G.Balla, Dinamisme d'un gos amb corretja, 1912 |
Desprès de la
Guerra, van sorgir moltes generacions d’artistes i intel·lectuals que van optar
per reflectir a través de la seva obra els traumes viscuts amb gran cruesa i
sense contemplacions. Aquest va ser el cas de la denominada Nova
Objectivitat (Neue Sachlichkeit), un moviment artístic sorgit a
Alemanya a començaments dels anys 20 que va vaticinar i retratar l’horror de la
guerra i del règim nazi. Per a tal fi,
els artistes van utilitzar en benefici propi les possibilitats formals que brindaven els diferents moviments
d’avantguarda. De fet, la Nova Objectivitat formava part d’una tendència més
amplia a Europa i a Amèrica del Nord orientada cap a formes precises i
moderades. Durant un
temps, Berlín va encapçalar la cultura modernista, circumstància que va canviar
completament el 1933, amb la caiguda de la República de Weimar i la presa de
poder dels nazis. La influència dominant en moltes obres de la Neue
Sachlichkeit, al igual que en el Surrealisme, va ser Giorgio de Chirico, si
bé van ser altres artistes com George Grosz (1893-1959), Max Beckmann
(1884-1950) i Otto Dix (1891-1969), els que es convertirien en els seus
representants més destacats.
|
G.Grosz, Metròpolis, 1916 |
En altres
casos, l’actitud de rebuig a la guerra es va manifestar mitjançant moviments
que, com el Dadaisme, arrancaven del esperit contracultural i
antiartístic de nombrosos artistes i intel·lectuals. Aquesta corrent, va sorgir
per primera vegada a Zuric, on l’any 1915 un grup d’artistes pacifistes van
crear el “Cabaret Voltaire”, que es convertiria en la seu del moviment dadà
fins 1920. Allí, Hugo Ball o Emmy Hennings llegien poemes o feien actuacions
diverses, sempre en contra de l’ordre establert. Posteriorment, l’ideari dadà
es va estendre a altres ciutats (Nova York, París, Berlín, Colònia o Hannover),
però en totes les seves variants es basava sempre en els mateixos principis, a
saber, la dessacralització de l’obra d’art –que s’observa en les obres de
Marcel Duchamp, Kurt Schwitters o Man Ray –, una llibertat desenfrenada dels
artistes i l'adopció d’una actitud nihilista davant la vida, on l’atzar tenia
molt a veure.
|
M.Duchamp, Font (urinari), 1917 |
|
J.Heartfield, Terra asolejada, 1919 |
Estretament
vinculat al moviment Dadà, va sorgir a París el Surrealisme, un moviment
artístic i literari que es va començar a forjar a la dècada dels anys 20, al
voltant de la personalitat del poeta André Breton. A la primera definició del Manifest
Surrealista (1924), aquest el defineix com “Substantiu, masculí.
Automatisme psíquic pur, mitjançant el qual s’intenta expressar, verbalment,
per escrit o de qualsevol altre manera, el funcionament real del pensament. És
un dictat del pensament, sense la intervenció reguladora de la raó, aliè a tota
preocupació estètica o moral”. La pintura solament s'esmenta en una nota a
peu de pàgina, no obstant es defensen els dos principals camins oberts al
pintor surrealista: l’automatisme i el trompe-l’oeil. Entre la
dècada de 1920-30 s’incorporen diversos artistes, com Miró i el seu automatisme
psíquic pur, Dalí - que utilitzava imatges preses dels somnis mitjançant el
mètode paranoicocrític - o André Masson, atret també per l’automatisme psíquic.
La Exposició Internacional del Surrealisme de 1938 a París va marcar l’apogeu
d’aquest moviment abans de la guerra i l’exposició va oferir una mostra del que
el Surrealisme havia produït en la fabricació d’objectes, més que en la
pintura. La importància radica en "l’objecte trobat", transformat,
encadellat, que pot funcionar de forma simbòlica, la qual cosa és especialment
visible en l’obra de Magritte i Dalí.
|
R.Magritte, El model vermell, 1937 |
|
S.Dalí, El gran masturbador, 1929 |
|
Un altre
escola artística important sorgida després de la Guerra va ser la Bauhaus, que es va desenvolupar
entre 1919 i 1933 a Alemanya i que va trobar en Weimar (1919-1924) i Dessau
(1925-1932) els seus principals focus de difusió (a Berlín només perviuria sis
mesos). Fundada per l’arquitecte Walter Gropius, la Bauhaus (traduïble per
“Casa de la Construcció”) es va convertir en la més famosa escola de disseny,
art i arquitectura d’Alemanya a través de la fusió de l’Escola Superior d’Arts Plàstiques
i la Escola Superior d’Art i Oficis. La institució tenia com a missió procurar
un ensenyament basat en una sòlida preparació per als oficis, fomentant sobre
tot el coneixement dels materials, el seu ús i el llenguatge de la forma. Els
seus dos objectius prioritaris van ser, per una banda, aconseguir una
integració total dels diferents gèneres artístics i dels sectors artesanals
sota una certa supremacia de l’arquitectura i, per l’altre, orientar la
producció estètica cap a les necessitats d’amplis sectors de població, és a
dir, apropar les arts al poble, en la línia dels principis defensats al segle
XIX per els artistes britànics de l’ Arts & Craft, com William
Morris o John Ruskin. Pretenien, en últim terme, aconseguir un perfecte
equilibri entre la forma i la funció de les obres, respectant sempre el
principi de geometria, la funcionalitat i les línies rectes. En l’escola de
Weimar, van confluir artistes i professors de diferents gremis artesanals que
van contribuir a la renovació pedagògica de les escoles artístiques, dominades
fins llavors per l’academicisme. Així, van ser importants les aportacions del
Taller d’Arquitectura (W. Gropius, L. Moholy-Nagy), el Taller de Ceràmica (Th.
Begler), el Taller Tèxtil (G. Stözl), el Taller de Mobles (J. Albers i M.
Breuer), el Taller de Metall (M. Brandt)
i el Taller d’escultura talla.
|
W.Gropius, Edifici de la Bauhaus a Dessau, 1923-5 |
Després del
trasllat de la seu de la Bauhaus a Dessau (1925), l’Escola va seguir
funcionant, desenvolupant nous dissenys i realitzant aportacions interessants a
la tipografia. Però amb l’auge del nacionalsocialisme i l’ascens de Hitler al
poder, la Bauhaus va veure perillar la seva continuïtat i, després d’un breu
període de sis mesos a Berlín, es va veure obligada a tancar les seves portes
davant la pressió nazi, que s’havia intensificat arran de la caiguda de la
República de Weimar. Davant d’aquesta situació, molts artistes van emigrar a
Estats Units, on van continuar la seva carrera (J.Albers, H.Hoffmann...) amb
bastanta fortuna. Tot i així, aquesta només era una de les conseqüències de
l’arribada al poder d’una ideologia que prendria nombroses llibertats, es
cobraria moltes vides i submergiria el país en una guerra de repercussions
mundials.
No comments:
Post a Comment