Thursday 26 April 2012

Article: "El Pla de Museus de la Generalitat i la Imatge", J.C.Suárez i P.Nogales



(cliqueu a la imatge per veure el video)


El passat 7 de març el Conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el Sr. Ferran Mascarell, presentava el seu projecte estrella per a organitzar els museus de Catalunya i crear una estructura per a la gestió del patrimoni català. El seu punt de partida, exposat en la comissió de Cultura del Parlament de Catalunya de finals de febrer, és que actualment hi ha un sistema de museus a Catalunya asistèmic com herència de la forma en la que es van crear els diferents museus i centres culturals catalans. Des d’aquest punt de partida, sembla lògic i necessari un pla d’organització de l’estructura dels mateixos i del patrimoni a Catalunya. Una idea amb la que molts poden estar d’acord, però si estudiem el pla des del punt de vista de la conservació, recuperació, estudi i difusió de la imatge fixa o en moviment –o sigui des del punt de vista del patrimoni fotogràfic i cinematogràfic de Catalunya– la conclusió més adequada és la d’una oportunitat perduda.
La possible futura estructura del patrimoni català es podia haver plantejat amb una visió moderna i de futur o, com s’ha fet, amb una visió conservadora i de passat. Perquè tot i estar concebut al segle XXI, els seus plantejaments i filosofia són del segle passat. El pla estableix crear 4 àrees primordials: art, història, ciència i contemporaneïtat. En la de contemporaneïtat i al voltant del MACBA (Museu d’Art Contemporani de Barcelona) s’inclou a la Filmoteca de Catalunya i el cinema en general. Però pitjor sort corren altres manifestacions de la imatge com la fotografia, a la que es dilueix en un futur centre de recursos nacionals, l’objectiu de la qual és crear una futura col·lecció de fotografia; mentre que altres manifestacions audiovisuals es dilueixen en aquest nucli d’art contemporani compartint espai junt a Centres i Espais d’Art Contemporani. La visió general que podem extreure d’aquest  plantejament és que o bé no s’entén la imatge fixa o en moviment com un tot, com un conjunt transversal en el nostre món museístic i  patrimonial o bé no se sap què fer amb ella. Això porta, ineludiblement, a creure que els nostres representants polítics s’han vist incapaços d’articular una estructura que superi el vell debat de la imatge com a art i la imatge com a document, quan en realitat una cosa no treu l’altra i la imatge audiovisual o fotoquímica és en si un mitjà d’expressió d’idees, visions, experiències i conceptes que traspassen l’àmbit de l’art per a penetrar en el món particular. Finalment, la Generalitat opta per entendre la imatge, especialment el cinema, com un resultat únicament artístic i no entén la transversalitat de la imatge fotoquímica; amb el que el problema de la dispersió i la asistemicitat –que el Conseller criticava per al sistema cultural català– es mantenen en el món de la imatge fotoquímica. D’aquesta manera, ens trobem que el cinema, entès com expressió artística contemporània, estarà depenent del MACBA (no entrem aquí a valorar el paper dels documentals i altres produccions de no ficció professionals o no professionals existents en la Filmoteca respecte a la seva consideració com art), però determinades col·leccions cinematogràfiques es mantindran en l’òrbita dels arxius –tant en l’Arxiu Nacional de Catalunya com en els arxius comarcals o locals-, mentre que la fotografia (sense un centre propi) es concep com un recurs transversal, i a la vegada es dilueix en dos eixos estructurals diferents como el MACBA i el MNAC, que compten amb col·leccions pròpies de fotografia. Però encara resulta més curiós que en aquest plantejament on s’han detallat tots els centres i Museus de Catalunya i se’ls ha buscat ubicació en aquesta futura estructura museística catalana, no es comptin (o no es mencionin) Centres i Arxius dedicats a la conservació de la imatge, centres de llarga tradició com l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona, el CRDI de Girona o altres de recent creació com el CIMIR de Reus; encara que aquest últim estigui passant dificultats actualment com a conseqüència de la crisi i les retallades de les administracions públiques, que han portat al tancament de serveis com la seva Cinemateca. És en realitat en aquest punt en el que creiem que la Generalitat, més enllà de plantejar grans teories o de proposar visites a centres internacionals per a aprendre del funcionament i estructura dels mateixos, ha de mirar cap a comarques, ajudar-les i aprendre d’elles (dins de la modèstia que atorguen les xifres de materials conservats). Per exemple, Girona i Reus han plantejat la conservació de les seves col·leccions de cinema i fotografia com un conjunt per al qual han creat un centre propi i especialitzat que no distribueixi aquestes col·leccions entre museus i arxius. És a aquest model al qual s’ha d’ajudar. Un model que també s’està implantant en altres llocs i un d’ells és Tarragona, amb la propera obertura d’un Centre de la Imatge a l’Antiga Tabacalera. Aquest és un plantejament modern i de futur, ja que cada vegada la imatge té més importància a la vida del ciutadà a través de la televisió, el cinema i les noves tecnologies i l’ús de la imatge d’arxiu és cada vegada major. I tot i així, per què no és possible o no ha estat possible, crear una estructura similar per a Catalunya? Per què no s’ha pogut considerar la imatge fotoquímica com un conjunt i un element transversal, que avarca arxius, biblioteques, museus i centres d’art? Per què no s’ha pogut plantejar en aquest nou pla un eix temàtic entorn a la imatge en el que s’hi incloguessin la Filmoteca i un centre de referència fotogràfic i al voltant seu una constel·lació de centres i col·leccions que treballin amb la fotografia i el cinema? La resposta sembla senzilla, vivim en el segle XXI, però els nostres polítics segueixen pensant la conservació i el concepte d’imatge com si estiguéssim a principis del segle XX, per això és més important per a ells el nombre de persones que trepitgen un lloc que no pas el nombre d’usuaris presents o virtuals d’aquests equipaments. A aquesta mentalitat mercantilista li afegim els efectes de la crisi que els porten a fer i pensar polítiques culturals en termes de rendibilitat econòmica i no d’eficiència i responsabilitat cultural perquè, siguem seriosos, el passat de Catalunya no es reconstrueix o s’explica amb manifestacions verbals en discursos grandiloqüents sobre la pàtria i la grandesa d’un país, sinó amb documents que s’han de conservar i preservar per tal que les actuals generacions –i les futures– entenguin les dificultats per les que van travessar els seus avantpassats; i resulta que a partir del segle XIX un dels documents més importants de la nostra història son les imatges fixes o en moviments, de ficció o documentals, professionals, amateurs o domestiques, nacionals o locals... Totes aquestes imatges que hem de preservar il·lustraran a les generacions futures la rica vida cultural de la Catalunya d’aquests dos últims segles.
És per aquesta raó per la qual al 1995 varem crear a la Universitat Rovira i Virgili la Unitat d’Investigació del Cinema i és per això que portem dos dècades treballant per la conservació del patrimoni cinematogràfic d’aquestes comarques. Desprès d’haver recuperat, o col·laborat en la recuperació, de més de 3.000 rotlles de pel·lícules i en la conservació d’altres tants materials audiovisuals, la nostra experiència ens permet valorar aquest Pla de Museus de la Generalitat de Catalunya com una gran oportunitat perduda i, en general, la situació actual com a decebent i perillosa. Durant aquestes dues últimes dècades hem treballat amb pocs recursos i, en la majoria d’ocasions, amb molta incomprensió, però sempre hem donat passos cap endavant en aquesta poc valorada tasca de conservació del patrimoni cinematogràfic, amb moments que ens han omplert d’immensa felicitat, com la inauguració del Centre de la Imatge Mas Iglesias de Reus o la creació del Memorimage de Reus o l’inici de la campanya de recuperació cinematogràfica a Montblanc per part del Arxiu Comarcal de la Conca de Barberà. Totes elles han proporcionat grans moments amb projeccions públiques de material desconegut o considerat desaparegut i totes aquestes fites estan actualment en perill perquè la crisi serveix d’excusa, no per a qüestionar-ne l’eficàcia de determinades actuacions i formes de funcionament d’estructures polítiques o econòmiques, sinó per retallar en cultura perquè sempre es considera una despesa inútil, poc rentable i innecessària, encara que sigui en moments de crisi (només cal recordar la crisi de 1929) quan es consumeix més cultura (en aquest cas, cinema) per a sobreviure mental i psíquicament a una realitat negativa.



José Carlos Suárez Fernández i Pedro Nogales Cárdenas 
Professors de cinema de la URV
Unitat d’Investigació del Cinema - Aula de Cine de la URV
(Col·laboració externa)




No comments:

Post a Comment